Program opiekuńczo-wychowawczy w grupie maluchów
Program opiekuńczo-wychowawczy w grupie młodszej
Podstawowym celem realizacji programu w najmłodszej grupie jest zapewnienie bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego poprzez stworzenie przyjaznej atmosfery i nawiązanie indywidualnego kontaktu opiekuna z dzieckiem. Kolejnym ważnym celem jest stymulowanie rozwoju psychomotorycznego – próby samodzielnego raczkowania, próby stawiania pierwszych kroków zachęcanie do samodzielnego picia z kubeczka i jedzenia oraz nauka sygnalizacji potrzeb fizjologicznych.
Program edukacyjny dla dzieci młodszych:
1. Rozwój ruchowy
- prowadzenie zabaw „a kuku”, „jest – nie ma”
- prowadzenie zabaw kontaktowo – naśladowczych („słonko świeci”, „idzie rak”, itp.)
- zabawy ze śpiewem („Tu paluszek”, „Ola i liście”)
- podtrzymywanie dziecka w pozycji stojącej i pobudzanie do rytmicznego „podskakiwania”
- wywoływanie raczkowania przy użyciu zabawek
- próby przestępowania przeszkody przy asekuracji opiekunki.
2. Rozwój manualny i umysłowy
- budowanie z klocków (wieża)
- układanie „piko”
- dopasowywanie form do otworów – klocki „test” (2 – elementy).
3. Rozwój mowy i myślenia
- powtarzanie sylab la, la, ta, ta, ba, ba, pa, pa (gaworzenie)
- wywoływanie reakcji na imię
- podawanie pierwszych prostych poleceń popartych gestem („daj rączkę”, „gdzie ciocia”)
- wprowadzenie prostych nakazów i zakazów (daj, chodź, nie wolno)
- śpiewanie piosenek
4. Koordynacja wzrokowo–ruchowa
- zabawy manipulacyjne i konstrukcyjne
- zabawy ruchowe i dydaktyczne
- czytanie i oglądanie książeczek
- zabawa w teatr (przy pomocy pacynek, kukiełek)